Algemene voorwaarden
Algemene voorwaarden dienstverlening Hulpvrager|Link Parkstad V.O.F.
Algemene voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden hebben betrekking op de dienstverlening van de vennootschap onder firma Link Parkstad V.O.F., gevestigd en kantoorhoudende te 6461 EV Kerkrade, aan de Grupellostraat 18, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KVK nummer 85683736
1. Algemeen
ARTIKEL 1. Definities
Zorgaanbieder: Link Parkstad V.O.F. die zorg- en dienstverlening biedt aan hulpvragers met één of meer beperkingen en die op grond van de Wet Toelating Zorginstellingen is toegelaten om zorg vanuit de WLZ, WMO te leveren.
Hulpvrager: De natuurlijke persoon die zorg afneemt bij Link Parkstad V.O.F.
Vertegenwoordiger: De wettelijke vertegenwoordiger van de hulpvrager of, indien er geen wettelijke vertegenwoordiger is, de natuurlijke persoon die door de hulpvrager persoonlijk is gemachtigd in zijn plaats op te treden.
Indicatiebesluit: Het besluit van een orgaan waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de WLZ, WMO.
Opdrachtgever: degene die de opdracht voor de zorg verstrekt, bijvoorbeeld een verwijzer, hulpvrager of een wettelijke vertegenwoordiger van de hulpvrager.
Zorg(verlening): (Het verrichten van) handelingen op het gebied van zorg en ondersteuning van een hulpvrager. Dienst(verlening): (Het verrichten van) andere handelingen dan zorgverlening die rechtstreeks betrekking heeft op een zorgverlener. Zorgarrangement: de overeengekomen zorg en diensten.
ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassingen op alle zorgovereenkomsten tussen hulpvrager/vertegenwoordiger/opdrachtgever en Link Parkstad V.O.F.
2.2. Naast deze algemene voorwaarden kunnen bijzondere voorwaarden van toepassingen zijn. In het geval van bijzondere voorwaarden die afwijken van de algemene voorwaarden, gaan de bepalingen uit de bijzondere voorwaarden voor.
2.3. Afwijkingen van de algemene voorwaarden of bijzondere voorwaarden dienen uitdrukkelijk en schriftelijk te zijn overeengekomen.
ARTIKEL 3 – Bekendmaking algemene voorwaarden
3.1. Link Parkstad V.O.F. overhandigt de algemene voorwaarden aan de hulpvrager voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst.
3.2. Op verzoek van de hulpvrager licht Link Parkstad V.O.F. de algemene voorwaarden mondeling toe.
2. Informatie
ARTIKEL 4 – Duidelijke informatie
4.1. Steeds als Link Parkstad V.O.F. de hulpvrager informatie verschaft, doet zij dit op een voor de hulpvrager geschikt niveau en vergewist zich ervan dat de hulpvrager de informatie heeft begrepen.
4.2. Als Link Parkstad V.O.F. de informatie elektronisch verschaft, vergewist zij zich ervan of de hulpvrager deze informatie kan ontvangen.
4.3. Indien het belang van de hulpvrager dit vereist, dient Link Parkstad V.O.F. de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de hulpvrager.
4.4. Link Parkstad V.O.F. zorgt ervoor dat de hulpvrager of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem/haar relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
4.5. Link Parkstad V.O.F. zorgt ervoor dat zij die informatie beschikbaar heeft die het voor de hulpvrager mogelijk maakt een goede vergelijking te maken met andere zorgaanbieders, teneinde een weloverwogen keuze te kunnen maken.
4.6. Link Parkstad V.O.F. zorgt ervoor dat de in het vorige lid bedoelde informatie beschikbaar is op de website, in brochures of in ander schriftelijk materiaal.
ARTIKEL 5 – Bevoegdheden van de vertegenwoordiger
5.1. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de hulpvrager uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de hulpvrager wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of de persoonlijke schriftelijke machtiging van de hulpvrager.
ARTIKEL 6 – De intake
6.1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst biedt Link Parkstad V.O.F. de hulpvrager schriftelijke informatie aan over ten minst de volgende punten:
- De vormen van de zorg die Link Parkstad V.O.F. kan bieden
- De procedure rond het opstellen van een begeleidingsplan.
- De bereikbaarheid van de organisatie in geval van een noodsituatie.
- Klachtenreglement
- Deze algemene voorwaarden
- Het privacy beleid.
3. Totstandkoming overeenkomst
ARTIKEL 7 – Totstandkoming overeenkomst
7.1. Het recht op zorg- en dienstverlening wordt van kracht na het aangaan van een zorg- en dienstverleningsovereenkomst tussen Link Parkstad V.O.F. en hulpvrager.
7.2. De overeenkomst bevat in ieder geval: – een verwijzing naar de geïndiceerde zorg. Een bepaling dat het op te stellen zorgplan onderdeel uitmaakt van een overeenkomst.
7.3. Een zorg- en dienstverleningsovereenkomst wordt schriftelijk aangegaan en komt tot stand na ondertekening door Link Parkstad V.O.F. en hulpvrager.
7.4. Tenzij anders aangegeven maken deze algemene en bijzondere voorwaarden uitdrukkelijk deel uit van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
ARTIKEL 8 – Beëindiging en opzegging
8.1. De zorg- en dienstverlening eindigt door:
8.1.1. beëindiging van de begeleiding
8.1.2. het verlopen van het afgegeven indicatiebesluit
8.1.3. het overlijden van de hulpvrager.
8.1.4. ontbinding door rechterlijke tussenkomst
8.1.5. dringende redenen.
8.2. Link Parkstad V.O.F. kan de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen op grond van zodanig zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de zorg- en dienstverlening in redelijkheid niet kan worden verlangd. Onder deze zwaarwegende redenen wordt in ieder geval - doch niet uitsluitend - verstaan:
8.2.1. Dat door de hulpvrager zijn verplichtingen uit de overeenkomst en/of aanvullende afspraken die tussen Link Parkstad V.O.F. en hulpvrager gelden niet worden nageleefd.
8.2.2. De hulpvrager weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
8.2.3. De hulpvrager, diens wettelijke vertegenwoordiger of andere bij de hulpvrager betrokkenen gedragingen vertoont/vertonen jegens medewerkers of andere hulpvragers van Link Parkstad V.O.F., die voortzetting van zorg- en dienstverlening niet meer mogelijk maken.
8.2.4. De omvang of zwaarte van de zorg- en of dienstverlening door een gewijzigde (zorg) vraag zich zodanig ontwikkelt dat deze buiten de reikwijdte van de overeenkomst gaat vallen en Link Parkstad V.O.F. en de hulpvrager geen (nieuwe) afspraken kunnen maken over een aanpassing van de overeenkomst.
8.2.5. Op het moment dat Link Parkstad V.O.F., als gevolg van een niet aan Link Parkstad V.O.F. verwijtbare omstandigheid, geen vergoeding meer ontvangt van het zorgkantoor of de gemeente voor de uitvoering van de overeengekomen zorg- en dienstverlening en de hulpvrager deze ook niet voor eigen rekening afneemt.
8.2.6. in geval van surseance/faillissement/ontbinding van Link Parkstad V.O.F.
8.3. Link Parkstad V.O.F. zal bij opzegging naar haar vermogen/binnen haar mogelijkheden behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de hulpvrager. 8.4. In de gevallen genoemd onder 8.2. kan opzegging door Link Parkstad V.O.F. tegen elke dag van de kalendermaand geschieden, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, tenzij dringende, aan de hulpvrager onverwijld mee te delen redenen, onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.
8.5. Indien Link Parkstad V.O.F. deze algemene voorwaarden wijzigt, kan de hulpvrager de overeenkomst opzeggen tegen de dag waarop de wijziging van de algemene voorwaarden in werking treedt.
8.6. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
4. Zorg- en dienstverlening
ARTIKEL 9 – Totstandkoming begeleidingsplan
9.1. Link Parkstad V.O.F. stelt in samenspraak met de hulpvrager een begeleidingsplan op. Link Parkstad V.O.F. biedt de hulpvrager ondersteuning aan bij het overleg over het begeleidingsplan.
9.2. Uiterlijk zes weken na aanvang van de zorgverlening legt Link Parkstad V.O.F. het volgens lid 1 opgestelde begeleidingsplan ter instemming voor aan de hulpvrager.
9.3. Het begeleidingsplan wordt van kracht na instemming van de hulpvrager. Link Parkstad V.O.F. en de hulpvrager ondertekenen het begeleidingsplan. Het ondertekende begeleidingsplan blijft gedurende de looptijd van de overeenkomt ter beschikking van de hulpvrager.
ARTIKEL 10 – Doel en inhoud begeleidingsplan
10.1. Het begeleidingsplan heeft tot doel de kwaliteit van leven van de hulpvrager te ondersteunen en sluit zoveel mogelijk aan bij diens persoonlijke wensen en mogelijkheden.
10.2. Het begeleidingsplan beschrijft de persoonlijke situatie van de hulpvrager ten gevolge van diens beperkingen en de met de hulpvrager afgesproken vormen van zorg.
10.3. In het begeleidingsplan wordt in ieder geval vastgelegd:
- De doelen waaraan de hulpvrager wil gaan werken
- Wie binnen de organisatie van Link Parkstad V.O.F. het vaste aanspreekpunt is voor de hulpvrager.
- Welke familieleden van de hulpvrager of anderen bij de zorgverlening worden betrokken of over de zorgverlening worden geïnformeerd en hoe dat plaatsvindt.
- De momenten van evaluatie van het begeleidingsplan.
ARTIKEL 11 – Naleving van het begeleidingsplan
11.1. Link Parkstad V.O.F. voert de zorg uit volgens de afspraken in het begeleidingsplan.
11.2. Als Link Parkstad V.O.F. de afgesproken zorg niet conform het zorgplan kan verlenen, stelt Link Parkstad V.O.F. de hulpvrager daarvan meteen in kennis. Als de hulpvrager de afgesproken zorg niet conform het zorgplan kan ontvangen, stelt de hulpvrager Link Parkstad V.O.F. daarvan meteen in kennis.
11.3. Het begeleidingsplan wordt minimaal eens in de 6 maanden in samenspraak met de hulpvrager en andere belangrijke betrokkenen geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. De hulpvrager kan gemotiveerd verzoeken om een tussentijdse evaluatie. De evaluatie en bijstellingen worden schriftelijk vastgelegd. De eerste evaluatie vindt plaats binnen 3 maanden na instemming van de hulpvrager met het begeleidingsplan of zoveel eerder als nodig is.
11.4. Indien tussentijds afwijking van het begeleidingsplan noodzakelijk is, is toestemming van de hulpvrager vereist, tenzij de tijd voor het vragen van toestemming ontbreekt, omdat onverwijlde afwijking van het begeleidingsplan kennelijk nodig is teneinde ernstig nadeel voor de hulpvrager te voorkomen.
11.5. Link Parkstad V.O.F. instrueert de individuele begeleiders over de rechten van hulpvragers ten aanzien van zijn/haar begeleidingsplan en stelt de hulpvrager hiervan op de hoogte.
11.6. Als Link Parkstad V.O.F. de afgesproken zorg niet verleent, biedt Link Parkstad V.O.F. de hulpvrager – zonder dat de hulpvrager hem in gebreke hoeft te stellen – een redelijke genoegdoening aan.
5. Privacy
ARTIKEL 12 – Algemeen
12.1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG).
12.2. Link Parkstad V.O.F. verbindt zich tot geheimhouding van al hetgeen in het kader van zorg- en dienstverlening plaatsvindt en waarvan Link Parkstad V.O.F. kan vermoeden dat deze van vertrouwelijke aard is. Link Parkstad V.O.F. zal haar medewerkers eenzelfde geheimhoudingsplicht opleggen.
ARTIKEL 13 – Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
13.1. Link Parkstad V.O.F. draagt zorg dat aan anderen dan de hulpvrager(s) en/of de (wettelijke) vertegenwoordiger(s) geen inlichtingen over de hulpvrager dan wel inzage in of afschrift van het dossier worden verstrekt dan met toestemming van de hulpvrager en/of de (wettelijke) vertegenwoordiger. Het verstrekken gebeurt ook dan alleen voor zover daardoor de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad. Hiervoor wordt ook een toestemmingsverklaring ondertekend.
13.2. Aan degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en hun vervangers kan zonder toestemming van de hulpvrager en/of de (wettelijke) vertegenwoordiger inlichtingen of inzage worden gegeven, voor zover nodig voor de uitoefening van hun werkzaamheden.
13.3. Aan de wettelijke vertegenwoordiger van de wilsonbekwame hulpvrager kan zonder toestemming van de hulpvrager inlichtingen of inzage gegeven worden, voor zover deze informatie nodig is voor de vertegenwoordiging.
13.4. Door de ondertekeningen van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst geeft de hulpvrager toestemming voor het gebruik van gegevens door Link Parkstad V.O.F. met betrekking tot de hulpvrager ten behoefte van zorg ondersteunende functies, zoals dossierbeheer in ONS Nedap etc.
ARTIKEL 14 – Bewaren van gegevens
14.1. Link Parkstad V.O.F. bewaart het dossier gedurende een jaar, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de zorg- en dienstverleningsovereenkomst is beëindigd. Gegevens met betrekking tot de hulpvrager die niet tot het dossier behoren, bewaart Link Parkstad V.O.F. zo lang als nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verkregen. Na afloop van die termijn vernietigt Link Parkstad V.O.F. deze gegevens. Indien het gegevens betreft die zij van de hulpvrager heeft ontvangen, dan geeft zij deze aan de hulpvrager terug.
14.2. Link Parkstad V.O.F. vernietigt het dossier of gedeelten van het dossier binnen drie maanden na een daartoe strekkend schriftelijk verzoek van de hulpvrager, tenzij het verzoek bescheiden betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de hulpvrager als mede voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich tegen vernietiging verzet.
14.3. Link Parkstad V.O.F. verstrekt de hulpvrager inzage en afschrift van de bescheiden die deel uit maken van het dossier. De verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.
14.4. De hulpvrager of zijn vertegenwoordiger heeft het correctierecht. Aan de medewerker van Link Parkstad V.O.F. mag gevraagd worden de inhoud van het dossier te veranderen. De medewerker van Link Parkstad V.O.F. behoeft niet mee te werken aan het weghalen van informatie. Er mag wel een eigen verklaring toegevoegd worden.
14.5. Link Parkstad V.O.F. verleent medewerking aan het verstrekken van gegevens ten behoeve van controles door het zorgkantoor, jeugdbescherming, raad van kinderbescherming, Veilig Thuis, jeugdzorg, reclassering en gemeentes, voor zover deze controles worden uitgevoerd in overeenstemming met de privacywetgeving.
14.6. Persoonsgegevens van hulpvragers worden verwerkt overeenkomstig de regels van de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG).
ARTIKEL 15 – Kwaliteit en veiligheid
15.1. Link Parkstad V.O.F. biedt de hulpvragers zorg- en dienstverlening overeenkomstig de eisen van goede zorgverlening en de geldende normen van professionaliteit, kwaliteit en wetenschap.
ARTIKEL 16 – Veiligheid
16.1. Link Parkstad V.O.F. heeft een calamiteiten- en incidentenplan en geeft medewerkers en hulpvragers duidelijke instructies wat zij moeten doen bij brand en andere calamiteiten indien ze op kantoor zijn.
ARTIKEL 17 – Incidenten
17.1. Zo spoedig mogelijk na een incident informeert Link Parkstad V.O.F. de betreffende hulpvrager over: a. de aard en oorzaak van het incident. Deze worden ook gemeld via het centrale ONS systeem middels een MIC-melding. Deze melding zal worden geadresseerd bij de nodige overleggen om hiervan te kunnen leren. b. of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten te voorkomen.
17.2. Link Parkstad V.O.F. verleent adequate zorg teneinde de gevolgen van het incident voor hulpvragers te beperken.
ARTIKEL 18 – Aansprakelijkheid
18.1. Link Parkstad V.O.F. treft maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om schade aan of vermissing van de eigendommen van de hulpvrager te voorkomen. Link Parkstad V.O.F. informeert de hulpvrager over deze maatregelen.
18.2. Link Parkstad V.O.F. zorgt ervoor dat degenen die onder haar verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de zorg voor de hulpvrager, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
18.3. Hulpvrager is gehouden Link Parkstad V.O.F. in de gelegenheid te stellen een door Link Parkstad V.O.F. tekortschieten in de nakoming van de overeenkomst binnen een redelijke termijn voor rekening van Link Parkstad V.O.F. te herstellen.
18.4. De aansprakelijkheid voor Link Parkstad V.O.F. is beperkt tot het bedrag dat ter zake door een door Link Parkstad V.O.F. gesloten verzekering wordt uitgekeerd, voor zover deze aansprakelijkheid door de verzekering wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval geen dekking biedt of niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid beperkt, bij zorg- en dienstverleningsovereenkomsten die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis ten hoogste een maand hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst gemoeid is en bij die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis langer dan een maand hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst is gemoeid over de periode van ten hoogste een maand direct voorafgaande aan het plaatsvinden van de schade veroorzakende gebeurtenis.
18.5. Het bepaalde in artikel 18.2. is mede van toepassingen op de door Link Parkstad V.O.F. ingeschakelde derden.
18.6 De beperkingen in aansprakelijkheid zoals omschreven in artikel 18.4. gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van de zijde van Link Parkstad V.O.F.
18.7. De hulpvrager is verplicht een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af te sluiten.
18.8. Als de hulpvrager opzettelijk schade heeft toegebracht aan de inventaris die eigendom is van Link Parkstad V.O.F., vergoedt de hulpvrager de schade.
ARTIKEL 19 – Plichten van de hulpvrager
19.1. Hulpvrager verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst.
19.2. Hulpvrager onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor het welzijn van medewerkers van Link Parkstad V.O.F.
19.3. De hulpvrager verleent alle noodzakelijke medewerking om Link Parkstad V.O.F. in staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.
19.4. De hulpvrager moet de begeleiders de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het begeleidings-/behandelingsplan of in het kader van veiligheid.
19.5. Hulpvrager is verplicht Link Parkstad V.O.F. meteen te informeren over feiten en omstandigheden die voor de uitvoering van de zorg- en dienstverlening van belang kunnen zijn.
19.6. Hulpvrager staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter hand gestelde gegevens en documenten.
6. Betaling
ARTIKEL 20 – Betaling
20.1. Link Parkstad V.O.F. declareert de overeengekomen zorg- en dienstverlening in geval van PGB bij de SVB en bij ZIN aan de betreffende gemeente middels VECOZO.
ARTIKEL 21 – Vervolgindicatie
21.1. De hulpvrager die zorg inkoopt, dient over een geldig indicatiebesluit te beschikken.
21.2. De indicatie wordt door het CIZ of de gemeente gesteld.
21.3. Indien de zorgvraag zich naar aard en omvang zodanig ontwikkelt dat Link Parkstad V.O.F. geen verantwoorde zorg kan leveren binnen de grenzen van geïndiceerde afspraken, dan dient binnen zeven dagen hierna een nieuwe indicatie aan te worden gevraagd bij het CIZ of de gemeente.
7. Klachten
ARTIKEL 22 – Klachtencommissie
22.1. Link Parkstad V.O.F. is aangesloten bij Wkkgz Klachtenportaal klachtenregeling. Link Parkstad V.O.F. heeft een heldere regeling voor het afhandelen van klachten en gaat hier zorgvuldig en snel mee aan de slag. Klachten worden geëvalueerd en geanalyseerd en de geuite klachten vormen waar nodig een aanpassing voor het werkproces/ werkwijze om nieuwe, vergelijkbare klachten in de toekomst te voorkomen. Link Parkstad V.O.F. ziet een klacht als een mogelijkheid het zorgaanbod te verbeteren. Uitgereikt wordt het formulier van klachtenregeling en deze is ook terug te vinden op de website.
Algemene voorwaarden
Deze Algemene Voorwaarden hebben betrekking op de dienstverlening van de vennootschap onder firma Link Parkstad V.O.F., gevestigd en kantoorhoudende te 6461 EV Kerkrade, aan de Grupellostraat 18, ingeschreven bij de Kamer van Koophandel onder KVK nummer 85683736
1. Algemeen
ARTIKEL 1. Definities
Zorgaanbieder: Link Parkstad V.O.F. die zorg- en dienstverlening biedt aan hulpvragers met één of meer beperkingen en die op grond van de Wet Toelating Zorginstellingen is toegelaten om zorg vanuit de WLZ, WMO te leveren.
Hulpvrager: De natuurlijke persoon die zorg afneemt bij Link Parkstad V.O.F.
Vertegenwoordiger: De wettelijke vertegenwoordiger van de hulpvrager of, indien er geen wettelijke vertegenwoordiger is, de natuurlijke persoon die door de hulpvrager persoonlijk is gemachtigd in zijn plaats op te treden.
Indicatiebesluit: Het besluit van een orgaan waarbij is vastgelegd of en zo ja, naar welke aard, omvang en duur een zorgvrager in aanmerking komt voor een zorgaanspraak op grond van de WLZ, WMO.
Opdrachtgever: degene die de opdracht voor de zorg verstrekt, bijvoorbeeld een verwijzer, hulpvrager of een wettelijke vertegenwoordiger van de hulpvrager.
Zorg(verlening): (Het verrichten van) handelingen op het gebied van zorg en ondersteuning van een hulpvrager. Dienst(verlening): (Het verrichten van) andere handelingen dan zorgverlening die rechtstreeks betrekking heeft op een zorgverlener. Zorgarrangement: de overeengekomen zorg en diensten.
ARTIKEL 2 – Toepasselijkheid
2.1. Deze algemene voorwaarden zijn van toepassingen op alle zorgovereenkomsten tussen hulpvrager/vertegenwoordiger/opdrachtgever en Link Parkstad V.O.F.
2.2. Naast deze algemene voorwaarden kunnen bijzondere voorwaarden van toepassingen zijn. In het geval van bijzondere voorwaarden die afwijken van de algemene voorwaarden, gaan de bepalingen uit de bijzondere voorwaarden voor.
2.3. Afwijkingen van de algemene voorwaarden of bijzondere voorwaarden dienen uitdrukkelijk en schriftelijk te zijn overeengekomen.
ARTIKEL 3 – Bekendmaking algemene voorwaarden
3.1. Link Parkstad V.O.F. overhandigt de algemene voorwaarden aan de hulpvrager voorafgaand aan of bij de totstandkoming van de overeenkomst.
3.2. Op verzoek van de hulpvrager licht Link Parkstad V.O.F. de algemene voorwaarden mondeling toe.
2. Informatie
ARTIKEL 4 – Duidelijke informatie
4.1. Steeds als Link Parkstad V.O.F. de hulpvrager informatie verschaft, doet zij dit op een voor de hulpvrager geschikt niveau en vergewist zich ervan dat de hulpvrager de informatie heeft begrepen.
4.2. Als Link Parkstad V.O.F. de informatie elektronisch verschaft, vergewist zij zich ervan of de hulpvrager deze informatie kan ontvangen.
4.3. Indien het belang van de hulpvrager dit vereist, dient Link Parkstad V.O.F. de betreffende informatie te verstrekken aan de vertegenwoordiger van de hulpvrager.
4.4. Link Parkstad V.O.F. zorgt ervoor dat de hulpvrager of diens vertegenwoordiger gedurende de looptijd van de overeenkomst voldoende geïnformeerd blijft over voor hem/haar relevante aangelegenheden aangaande de uitvoering van de overeenkomst.
4.5. Link Parkstad V.O.F. zorgt ervoor dat zij die informatie beschikbaar heeft die het voor de hulpvrager mogelijk maakt een goede vergelijking te maken met andere zorgaanbieders, teneinde een weloverwogen keuze te kunnen maken.
4.6. Link Parkstad V.O.F. zorgt ervoor dat de in het vorige lid bedoelde informatie beschikbaar is op de website, in brochures of in ander schriftelijk materiaal.
ARTIKEL 5 – Bevoegdheden van de vertegenwoordiger
5.1. De vertegenwoordiger treedt in de rechten en plichten van de hulpvrager uit hoofde van deze algemene voorwaarden voor zover de hulpvrager wilsonbekwaam is en voor zover de vertegenwoordiger hiertoe is gemachtigd op grond van de wet of de persoonlijke schriftelijke machtiging van de hulpvrager.
ARTIKEL 6 – De intake
6.1. Voorafgaand aan het tot stand komen van de overeenkomst biedt Link Parkstad V.O.F. de hulpvrager schriftelijke informatie aan over ten minst de volgende punten:
- De vormen van de zorg die Link Parkstad V.O.F. kan bieden
- De procedure rond het opstellen van een begeleidingsplan.
- De bereikbaarheid van de organisatie in geval van een noodsituatie.
- Klachtenreglement
- Deze algemene voorwaarden
- Het privacy beleid.
3. Totstandkoming overeenkomst
ARTIKEL 7 – Totstandkoming overeenkomst
7.1. Het recht op zorg- en dienstverlening wordt van kracht na het aangaan van een zorg- en dienstverleningsovereenkomst tussen Link Parkstad V.O.F. en hulpvrager.
7.2. De overeenkomst bevat in ieder geval: – een verwijzing naar de geïndiceerde zorg. Een bepaling dat het op te stellen zorgplan onderdeel uitmaakt van een overeenkomst.
7.3. Een zorg- en dienstverleningsovereenkomst wordt schriftelijk aangegaan en komt tot stand na ondertekening door Link Parkstad V.O.F. en hulpvrager.
7.4. Tenzij anders aangegeven maken deze algemene en bijzondere voorwaarden uitdrukkelijk deel uit van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
ARTIKEL 8 – Beëindiging en opzegging
8.1. De zorg- en dienstverlening eindigt door:
8.1.1. beëindiging van de begeleiding
8.1.2. het verlopen van het afgegeven indicatiebesluit
8.1.3. het overlijden van de hulpvrager.
8.1.4. ontbinding door rechterlijke tussenkomst
8.1.5. dringende redenen.
8.2. Link Parkstad V.O.F. kan de zorg- en dienstverleningsovereenkomst opzeggen op grond van zodanig zwaarwegende redenen, dat voortzetting van de zorg- en dienstverlening in redelijkheid niet kan worden verlangd. Onder deze zwaarwegende redenen wordt in ieder geval - doch niet uitsluitend - verstaan:
8.2.1. Dat door de hulpvrager zijn verplichtingen uit de overeenkomst en/of aanvullende afspraken die tussen Link Parkstad V.O.F. en hulpvrager gelden niet worden nageleefd.
8.2.2. De hulpvrager weigert de medewerking te verlenen die redelijkerwijs nodig is voor een goede uitvoering van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst.
8.2.3. De hulpvrager, diens wettelijke vertegenwoordiger of andere bij de hulpvrager betrokkenen gedragingen vertoont/vertonen jegens medewerkers of andere hulpvragers van Link Parkstad V.O.F., die voortzetting van zorg- en dienstverlening niet meer mogelijk maken.
8.2.4. De omvang of zwaarte van de zorg- en of dienstverlening door een gewijzigde (zorg) vraag zich zodanig ontwikkelt dat deze buiten de reikwijdte van de overeenkomst gaat vallen en Link Parkstad V.O.F. en de hulpvrager geen (nieuwe) afspraken kunnen maken over een aanpassing van de overeenkomst.
8.2.5. Op het moment dat Link Parkstad V.O.F., als gevolg van een niet aan Link Parkstad V.O.F. verwijtbare omstandigheid, geen vergoeding meer ontvangt van het zorgkantoor of de gemeente voor de uitvoering van de overeengekomen zorg- en dienstverlening en de hulpvrager deze ook niet voor eigen rekening afneemt.
8.2.6. in geval van surseance/faillissement/ontbinding van Link Parkstad V.O.F.
8.3. Link Parkstad V.O.F. zal bij opzegging naar haar vermogen/binnen haar mogelijkheden behulpzaam zijn bij het vinden van een alternatief voor de hulpvrager. 8.4. In de gevallen genoemd onder 8.2. kan opzegging door Link Parkstad V.O.F. tegen elke dag van de kalendermaand geschieden, met inachtneming van een opzegtermijn van een maand, tenzij dringende, aan de hulpvrager onverwijld mee te delen redenen, onmiddellijke beëindiging van de overeenkomst rechtvaardigen.
8.5. Indien Link Parkstad V.O.F. deze algemene voorwaarden wijzigt, kan de hulpvrager de overeenkomst opzeggen tegen de dag waarop de wijziging van de algemene voorwaarden in werking treedt.
8.6. Opzegging dient schriftelijk te geschieden.
4. Zorg- en dienstverlening
ARTIKEL 9 – Totstandkoming begeleidingsplan
9.1. Link Parkstad V.O.F. stelt in samenspraak met de hulpvrager een begeleidingsplan op. Link Parkstad V.O.F. biedt de hulpvrager ondersteuning aan bij het overleg over het begeleidingsplan.
9.2. Uiterlijk zes weken na aanvang van de zorgverlening legt Link Parkstad V.O.F. het volgens lid 1 opgestelde begeleidingsplan ter instemming voor aan de hulpvrager.
9.3. Het begeleidingsplan wordt van kracht na instemming van de hulpvrager. Link Parkstad V.O.F. en de hulpvrager ondertekenen het begeleidingsplan. Het ondertekende begeleidingsplan blijft gedurende de looptijd van de overeenkomt ter beschikking van de hulpvrager.
ARTIKEL 10 – Doel en inhoud begeleidingsplan
10.1. Het begeleidingsplan heeft tot doel de kwaliteit van leven van de hulpvrager te ondersteunen en sluit zoveel mogelijk aan bij diens persoonlijke wensen en mogelijkheden.
10.2. Het begeleidingsplan beschrijft de persoonlijke situatie van de hulpvrager ten gevolge van diens beperkingen en de met de hulpvrager afgesproken vormen van zorg.
10.3. In het begeleidingsplan wordt in ieder geval vastgelegd:
- De doelen waaraan de hulpvrager wil gaan werken
- Wie binnen de organisatie van Link Parkstad V.O.F. het vaste aanspreekpunt is voor de hulpvrager.
- Welke familieleden van de hulpvrager of anderen bij de zorgverlening worden betrokken of over de zorgverlening worden geïnformeerd en hoe dat plaatsvindt.
- De momenten van evaluatie van het begeleidingsplan.
ARTIKEL 11 – Naleving van het begeleidingsplan
11.1. Link Parkstad V.O.F. voert de zorg uit volgens de afspraken in het begeleidingsplan.
11.2. Als Link Parkstad V.O.F. de afgesproken zorg niet conform het zorgplan kan verlenen, stelt Link Parkstad V.O.F. de hulpvrager daarvan meteen in kennis. Als de hulpvrager de afgesproken zorg niet conform het zorgplan kan ontvangen, stelt de hulpvrager Link Parkstad V.O.F. daarvan meteen in kennis.
11.3. Het begeleidingsplan wordt minimaal eens in de 6 maanden in samenspraak met de hulpvrager en andere belangrijke betrokkenen geëvalueerd en waar nodig bijgesteld. De hulpvrager kan gemotiveerd verzoeken om een tussentijdse evaluatie. De evaluatie en bijstellingen worden schriftelijk vastgelegd. De eerste evaluatie vindt plaats binnen 3 maanden na instemming van de hulpvrager met het begeleidingsplan of zoveel eerder als nodig is.
11.4. Indien tussentijds afwijking van het begeleidingsplan noodzakelijk is, is toestemming van de hulpvrager vereist, tenzij de tijd voor het vragen van toestemming ontbreekt, omdat onverwijlde afwijking van het begeleidingsplan kennelijk nodig is teneinde ernstig nadeel voor de hulpvrager te voorkomen.
11.5. Link Parkstad V.O.F. instrueert de individuele begeleiders over de rechten van hulpvragers ten aanzien van zijn/haar begeleidingsplan en stelt de hulpvrager hiervan op de hoogte.
11.6. Als Link Parkstad V.O.F. de afgesproken zorg niet verleent, biedt Link Parkstad V.O.F. de hulpvrager – zonder dat de hulpvrager hem in gebreke hoeft te stellen – een redelijke genoegdoening aan.
5. Privacy
ARTIKEL 12 – Algemeen
12.1. Voor de in dit hoofdstuk bedoelde gegevens geldt onverkort hetgeen is bepaald in de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG).
12.2. Link Parkstad V.O.F. verbindt zich tot geheimhouding van al hetgeen in het kader van zorg- en dienstverlening plaatsvindt en waarvan Link Parkstad V.O.F. kan vermoeden dat deze van vertrouwelijke aard is. Link Parkstad V.O.F. zal haar medewerkers eenzelfde geheimhoudingsplicht opleggen.
ARTIKEL 13 – Bescherming van de persoonlijke levenssfeer
13.1. Link Parkstad V.O.F. draagt zorg dat aan anderen dan de hulpvrager(s) en/of de (wettelijke) vertegenwoordiger(s) geen inlichtingen over de hulpvrager dan wel inzage in of afschrift van het dossier worden verstrekt dan met toestemming van de hulpvrager en/of de (wettelijke) vertegenwoordiger. Het verstrekken gebeurt ook dan alleen voor zover daardoor de persoonlijke levenssfeer van een ander niet wordt geschaad. Hiervoor wordt ook een toestemmingsverklaring ondertekend.
13.2. Aan degenen die rechtstreeks betrokken zijn bij de uitvoering van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst en hun vervangers kan zonder toestemming van de hulpvrager en/of de (wettelijke) vertegenwoordiger inlichtingen of inzage worden gegeven, voor zover nodig voor de uitoefening van hun werkzaamheden.
13.3. Aan de wettelijke vertegenwoordiger van de wilsonbekwame hulpvrager kan zonder toestemming van de hulpvrager inlichtingen of inzage gegeven worden, voor zover deze informatie nodig is voor de vertegenwoordiging.
13.4. Door de ondertekeningen van de zorg- en dienstverleningsovereenkomst geeft de hulpvrager toestemming voor het gebruik van gegevens door Link Parkstad V.O.F. met betrekking tot de hulpvrager ten behoefte van zorg ondersteunende functies, zoals dossierbeheer in ONS Nedap etc.
ARTIKEL 14 – Bewaren van gegevens
14.1. Link Parkstad V.O.F. bewaart het dossier gedurende een jaar, te rekenen vanaf het tijdstip waarop de zorg- en dienstverleningsovereenkomst is beëindigd. Gegevens met betrekking tot de hulpvrager die niet tot het dossier behoren, bewaart Link Parkstad V.O.F. zo lang als nodig is voor het doel waarvoor de gegevens zijn verkregen. Na afloop van die termijn vernietigt Link Parkstad V.O.F. deze gegevens. Indien het gegevens betreft die zij van de hulpvrager heeft ontvangen, dan geeft zij deze aan de hulpvrager terug.
14.2. Link Parkstad V.O.F. vernietigt het dossier of gedeelten van het dossier binnen drie maanden na een daartoe strekkend schriftelijk verzoek van de hulpvrager, tenzij het verzoek bescheiden betreft waarvan redelijkerwijs aannemelijk is dat de bewaring van aanmerkelijk belang is voor een ander dan de hulpvrager als mede voor zover het bepaalde bij of krachtens de wet zich tegen vernietiging verzet.
14.3. Link Parkstad V.O.F. verstrekt de hulpvrager inzage en afschrift van de bescheiden die deel uit maken van het dossier. De verstrekking blijft achterwege voor zover dit noodzakelijk is in het belang van de bescherming van de persoonlijke levenssfeer van een ander.
14.4. De hulpvrager of zijn vertegenwoordiger heeft het correctierecht. Aan de medewerker van Link Parkstad V.O.F. mag gevraagd worden de inhoud van het dossier te veranderen. De medewerker van Link Parkstad V.O.F. behoeft niet mee te werken aan het weghalen van informatie. Er mag wel een eigen verklaring toegevoegd worden.
14.5. Link Parkstad V.O.F. verleent medewerking aan het verstrekken van gegevens ten behoeve van controles door het zorgkantoor, jeugdbescherming, raad van kinderbescherming, Veilig Thuis, jeugdzorg, reclassering en gemeentes, voor zover deze controles worden uitgevoerd in overeenstemming met de privacywetgeving.
14.6. Persoonsgegevens van hulpvragers worden verwerkt overeenkomstig de regels van de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG).
ARTIKEL 15 – Kwaliteit en veiligheid
15.1. Link Parkstad V.O.F. biedt de hulpvragers zorg- en dienstverlening overeenkomstig de eisen van goede zorgverlening en de geldende normen van professionaliteit, kwaliteit en wetenschap.
ARTIKEL 16 – Veiligheid
16.1. Link Parkstad V.O.F. heeft een calamiteiten- en incidentenplan en geeft medewerkers en hulpvragers duidelijke instructies wat zij moeten doen bij brand en andere calamiteiten indien ze op kantoor zijn.
ARTIKEL 17 – Incidenten
17.1. Zo spoedig mogelijk na een incident informeert Link Parkstad V.O.F. de betreffende hulpvrager over: a. de aard en oorzaak van het incident. Deze worden ook gemeld via het centrale ONS systeem middels een MIC-melding. Deze melding zal worden geadresseerd bij de nodige overleggen om hiervan te kunnen leren. b. of en welke maatregelen zijn genomen om soortgelijke incidenten te voorkomen.
17.2. Link Parkstad V.O.F. verleent adequate zorg teneinde de gevolgen van het incident voor hulpvragers te beperken.
ARTIKEL 18 – Aansprakelijkheid
18.1. Link Parkstad V.O.F. treft maatregelen die redelijkerwijs mogelijk zijn om schade aan of vermissing van de eigendommen van de hulpvrager te voorkomen. Link Parkstad V.O.F. informeert de hulpvrager over deze maatregelen.
18.2. Link Parkstad V.O.F. zorgt ervoor dat degenen die onder haar verantwoordelijkheid betrokken zijn bij de zorg voor de hulpvrager, zorgvuldig omgaan met diens eigendommen.
18.3. Hulpvrager is gehouden Link Parkstad V.O.F. in de gelegenheid te stellen een door Link Parkstad V.O.F. tekortschieten in de nakoming van de overeenkomst binnen een redelijke termijn voor rekening van Link Parkstad V.O.F. te herstellen.
18.4. De aansprakelijkheid voor Link Parkstad V.O.F. is beperkt tot het bedrag dat ter zake door een door Link Parkstad V.O.F. gesloten verzekering wordt uitgekeerd, voor zover deze aansprakelijkheid door de verzekering wordt gedekt. Indien de verzekering in enig geval geen dekking biedt of niet tot uitkering overgaat, is de aansprakelijkheid beperkt, bij zorg- en dienstverleningsovereenkomsten die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis ten hoogste een maand hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst gemoeid is en bij die op het moment van de schadeveroorzakende gebeurtenis langer dan een maand hebben geduurd: tot ten hoogste het bedrag dat met de overeenkomst is gemoeid over de periode van ten hoogste een maand direct voorafgaande aan het plaatsvinden van de schade veroorzakende gebeurtenis.
18.5. Het bepaalde in artikel 18.2. is mede van toepassingen op de door Link Parkstad V.O.F. ingeschakelde derden.
18.6 De beperkingen in aansprakelijkheid zoals omschreven in artikel 18.4. gelden niet indien de schade is te wijten aan opzet of grove schuld van de zijde van Link Parkstad V.O.F.
18.7. De hulpvrager is verplicht een aansprakelijkheidsverzekering voor particulieren af te sluiten.
18.8. Als de hulpvrager opzettelijk schade heeft toegebracht aan de inventaris die eigendom is van Link Parkstad V.O.F., vergoedt de hulpvrager de schade.
ARTIKEL 19 – Plichten van de hulpvrager
19.1. Hulpvrager verleent naar beste kunnen de medewerking die redelijkerwijs nodig is voor het uitvoeren van de overeenkomst.
19.2. Hulpvrager onthoudt zich van gedrag dat schadelijk is voor het welzijn van medewerkers van Link Parkstad V.O.F.
19.3. De hulpvrager verleent alle noodzakelijke medewerking om Link Parkstad V.O.F. in staat te stellen de zorg te leveren conform regelgeving betreffende de arbeidsomstandigheden.
19.4. De hulpvrager moet de begeleiders de gelegenheid bieden hun taken uit te voeren zoals vastgelegd in het begeleidings-/behandelingsplan of in het kader van veiligheid.
19.5. Hulpvrager is verplicht Link Parkstad V.O.F. meteen te informeren over feiten en omstandigheden die voor de uitvoering van de zorg- en dienstverlening van belang kunnen zijn.
19.6. Hulpvrager staat in voor de juistheid, volledigheid en betrouwbaarheid van de ter hand gestelde gegevens en documenten.
6. Betaling
ARTIKEL 20 – Betaling
20.1. Link Parkstad V.O.F. declareert de overeengekomen zorg- en dienstverlening in geval van PGB bij de SVB en bij ZIN aan de betreffende gemeente middels VECOZO.
ARTIKEL 21 – Vervolgindicatie
21.1. De hulpvrager die zorg inkoopt, dient over een geldig indicatiebesluit te beschikken.
21.2. De indicatie wordt door het CIZ of de gemeente gesteld.
21.3. Indien de zorgvraag zich naar aard en omvang zodanig ontwikkelt dat Link Parkstad V.O.F. geen verantwoorde zorg kan leveren binnen de grenzen van geïndiceerde afspraken, dan dient binnen zeven dagen hierna een nieuwe indicatie aan te worden gevraagd bij het CIZ of de gemeente.
7. Klachten
ARTIKEL 22 – Klachtencommissie
22.1. Link Parkstad V.O.F. is aangesloten bij Wkkgz Klachtenportaal klachtenregeling. Link Parkstad V.O.F. heeft een heldere regeling voor het afhandelen van klachten en gaat hier zorgvuldig en snel mee aan de slag. Klachten worden geëvalueerd en geanalyseerd en de geuite klachten vormen waar nodig een aanpassing voor het werkproces/ werkwijze om nieuwe, vergelijkbare klachten in de toekomst te voorkomen. Link Parkstad V.O.F. ziet een klacht als een mogelijkheid het zorgaanbod te verbeteren. Uitgereikt wordt het formulier van klachtenregeling en deze is ook terug te vinden op de website.